Warning: Constant WP_MEMORY_LIMIT already defined in /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-config.php on line 91

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-config.php:91) in /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-config.php:91) in /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-config.php:91) in /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-config.php:91) in /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-config.php:91) in /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-config.php:91) in /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-config.php:91) in /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-config.php:91) in /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758
{"id":2713,"date":"2021-02-11T19:12:30","date_gmt":"2021-02-11T18:12:30","guid":{"rendered":"http:\/\/metropolitankatowice.pl\/?p=2713"},"modified":"2021-10-26T18:32:14","modified_gmt":"2021-10-26T16:32:14","slug":"mentoring-dialogicznym-kompasem-zycia","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/2021\/02\/11\/mentoring-dialogicznym-kompasem-zycia\/","title":{"rendered":"Mentoring -(dia)logicznym kompasem \u017cycia"},"content":{"rendered":"\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Mentoring -(dia)logicznym kompasem \u017cycia<\/h1>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\"\"\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\"Agnieszka\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\tAgnieszka Twar\u00f3g - Kanus\t\t\t\t\t\t<\/h6>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t

Proces osi\u0105gania indywidualnych sukces\u00f3w niczym nie r\u00f3\u017cni si\u0119 od sukces\u00f3w biznesowych.
Kluczowymi elementami wspomnianego sukcesu\u00a0 jest automotywacja, planowanie, priorytetyzacja zada\u0144, okre\u015blenie celu, monitorowanie go, obserwowanie zachodz\u0105cych zmian. Sprawdzanie i wzmacnianie tego, co dzia\u0142a, korygowanie pojawiaj\u0105cych si\u0119 b\u0142\u0119d\u00f3w, networking i wsp\u00f3\u0142praca – najlepiej w relacji mentoringowej.

Relacja mentoringowa nie jest tylko kontaktem interpersonalnym w rzeczywisto\u015bci spo\u0142ecznej kulturowej, edukacyjnej czy gospodarczej, chocia\u017c cz\u0142owiek jako istota spo\u0142eczna ma potrzeb\u0119 utrzymywania pozytywnych kontakt\u00f3w mi\u0119dzyludzkich, poniewa\u017c warunkuj\u0105 one gratyfikacje w wielu aspektach psychologicznych, spo\u0142ecznych i emocjonalnych. Wspomniana relacja jest spotkaniem i dialogiem: dialogiem my\u015bli, pogl\u0105d\u00f3w, przekazywania informacji i prze\u017cy\u0107.
Spotka\u0107 na swojej drodze cz\u0142owieka, kt\u00f3ry poka\u017ce jak kreowa\u0107 pozytywne relacje, jak tworzy\u0107 przestrze\u0144 do samodzielnego tworzenia wiedzy i odwa\u017cnego dzia\u0142ania jest wzajemno\u015bci\u0105, kt\u00f3ra wyklucza jak\u0105kolwiek kalkulacj\u0119. Te spotkania koncentruj\u0105 si\u0119 na dw\u00f3ch stronach interakcji, obie strony: mentor (mistrz, nauczyciel) i mentee (ucze\u0144, podopieczny) co\u015b daj\u0105 i co\u015b otrzymuj\u0105. Wszystko mia\u0142o pocz\u0105tek w mitologii greckiej, kiedy Odyseusz wyruszaj\u0105c na wojn\u0119 troja\u0144sk\u0105 z ufno\u015bci\u0105 powierzy\u0142 Mentorowi opiek\u0119 nad swoj\u0105 rodzin\u0105, \u017con\u0105 Penelop\u0105 i synem Telemachem, zawierzy\u0142 mu dom i ca\u0142y maj\u0105tek. Podczas w\u0119dr\u00f3wki Telemacha w poszukiwaniu ojca w posta\u0107 Mentora wcieli\u0142a si\u0119 Atena, kt\u00f3ra towarzyszy\u0142a mu w podr\u00f3\u017cy- jest tu widoczny syndrom dobrego, troskliwego opiekuna, przewodnika, nauczyciela, \u00a0kt\u00f3ry \u00a0uczy, przewodzi, inspiruje i daje przestrze\u0144 \u00a0poznawcz\u0105.<\/p>

Mentee (ucze\u0144) nie powinien by\u0107 tylko biernym odbiorc\u0105 wiedzy i oczekiwa\u0107 gotowych rozwi\u0105za\u0144 i porad, powinien mie\u0107 gotowo\u015b\u0107 na wy\u0107wiczenie okre\u015blonych kompetencji- wiedzy, umiej\u0119tno\u015bci i postaw oraz skutecznie dzia\u0142a\u0107 samodzielnie i uzyskiwa\u0107 coraz lepsze wyniki. Korzy\u015bci dla mentee w procesie mentoringowym s\u0105 ogromne, wyr\u00f3\u017cni\u0107 mo\u017cna:
– \u0142atwiejsz\u0105 adaptacj\u0119 dla tych, kt\u00f3rzy przychodz\u0105 wprost z uczelni lub przenosz\u0105 si\u0119 do innego kraju, wi\u0119ksz\u0105 pewno\u015b\u0107 siebie,
– nauk\u0119 radzenia sobie z formaln\u0105 i nieformaln\u0105 struktur\u0105 przedsi\u0119biorstwa,
– bezpo\u015bredni dost\u0119p do bezcennej, praktycznej wiedzy, do\u015bwiadczenia,
– uzyskanie konstruktywnej informacji zwrotnej o w\u0142asnej postawie, dzia\u0142aniach i ich efektach,
– otrzymanie dost\u0119pu do sieci kontakt\u00f3w mentora i mo\u017cliwo\u015b\u0107 szybszej kariery.<\/p>

Mentor nie mo\u017ce by\u0107 tylko profesjonalist\u0105 w okre\u015blonej dziedzinie, a pojawiaj\u0105ce si\u0119 coraz \u201ewi\u0119ksze oczekiwania organizacji biznesowych od absolwent\u00f3w wymuszaj\u0105 gruntowne zmiany w podej\u015bciu do kszta\u0142cenia\u201d (Pietrzyk, Twar\u00f3g- Kanus, 2018, s. 30), \u00a0st\u0105d mentor powinien te\u017c posiada\u0107 umiej\u0119tno\u015b\u0107 kszta\u0142cenia\/uczenia innych, a uczenie os\u00f3b doros\u0142ych oscyluje mi\u0119dzy innymi w koncepcjach: Davida Kolba (uczenie si\u0119 poprzez do\u015bwiadczenia definiowane w czterech p\u0142aszczyznach: do\u015bwiadczenia, refleksji, konceptualizacji oraz planowanego do\u015bwiadczenia), Grahama Gibbsa (model refleksyjnego uczenia si\u0119 ), Reuvena Feuresteina (zasada upo\u015brednionego uczenia si\u0119)\u2013 zatem, opr\u00f3cz kompetencji komunikacyjnych, nale\u017cy zna\u0107 powy\u017csze koncepcje, trzeba mie\u0107 w sobie altruizm i tak po prostu lubi\u0107 ludzi\u2026<\/p>\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\"\"\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t

Mentor bywa cz\u0142owiekiem o wielu rolach jest: obserwatorem, diagnost\u0105, organizatorem, moderatorem, facylitatorem, inicjatorem, innowatorem, \u0142\u0105cz\u0105cym tre\u015bci teoretyczne i praktyczne we wsp\u00f3lnym dzia\u0142aniu. Okazje do innowacji towarzysz\u0105 wszystkim \u017cyciowym sytuacjom za ka\u017cdym razem, kiedy decydujemy si\u0119 co\u015b robi\u0107 tak samo jak zazwyczaj. W\u00f3wczas pojawia si\u0119 mo\u017cliwo\u015b\u0107 wybrania innej opcji wyj\u015bcia poza schemat, ram\u0119 codziennego dzia\u0142ania. \u201eMy\u015blenie poza schematem jest kosztowne, kreatywne my\u015blenie wymaga oderwania si\u0119 od dotychczasowych do\u015bwiadcze\u0144, do czego potrzebne s\u0105 motywacja i zaanga\u017cowanie\u201d (Pietrzyk, Twar\u00f3g- Kanus, 2018, s. 33)- co dla mentora mo\u017ce stanowi\u0107 wyzwanie.<\/p>

Mentor podczas procesu mentoringowego patrzy na ludzkie czyny w szerszym kontek\u015bcie, wykorzystuj\u0105c trzy wymiary mentoringu (s\u0142uchanie, pytanie, odzwierciadlanie) potrafi analizowa\u0107, prowokowa\u0107 do samodzielnego poszukiwania odpowiedzi, wskazywa\u0107 kierunek my\u015blenia i dzia\u0142ania. \u201eEfektywny mentor wyznacza wysokie standardy, jest dost\u0119pny dla swoich podopiecznych, poprzez inwestycj\u0119 swojego czasu i wysi\u0142ku, kt\u00f3re s\u0105 niezb\u0119dne do dobrego mentoringu, kieruje do\u015bwiadczeniami rozwojowymi os\u00f3b, kt\u00f3rymi si\u0119 zajmuje poprzez wci\u0105ganie podopiecznych do wa\u017cnych projekt\u00f3w, zespo\u0142\u00f3w, i ambitnych zada\u0144, rozumie jaka metoda nauki najlepiej trafia do podopiecznego\u201d (Hill, 1992, s. 218). Tym samym wywo\u0142uj\u0105c lepsze rozumienie sytuacji, klarowniejsze okre\u015blenie pragnie\u0144 i cel\u00f3w, wi\u0119ksz\u0105 identyfikacj\u0119 z planami dzia\u0142a\u0144. Wspieranie wiedz\u0105 i do\u015bwiadczeniem, tak bardzo cenne, powinno by\u0107 sugesti\u0105, sposobem pod rozwag\u0119 i uwa\u017cno\u015b\u0107, a nie gotow\u0105 recept\u0105. Kluczem jest pozostawienie odpowiedzialno\u015bci za wybory i decyzje w protegowanym. W uj\u0119ciu Ryszarda Kozio\u0142ka, mentoring mo\u017ce by\u0107 wyzwaniem: \u201eTraktuj\u0119 mentora nie tylko jako kogo\u015b kto nas prowadzi, ale te\u017c stawia nam op\u00f3r- to jest troch\u0119 tak, \u017ce on staje nam na drodze i my musimy si\u0119 z nim skonfrontowa\u0107 (\u2026) to jest szalenie potrzebne, to jest tak naprawd\u0119 nasza warto\u015b\u0107, nasza jako\u015b\u0107 intelektualna- ona powstaje dopiero wtedy, kiedy kto\u015b stawi nam rozumny op\u00f3r, bo to nas zmusza do poprawy argumentacji, do przemy\u015blenia s\u0105du, do ulepszenia j\u0119zyka, do prowadzenia jeszcze pr\u00f3b i do\u015bwiadcze\u0144\u201d. Wypracowane kompetencje mentorskie stanowi\u0105: samo\u015bwiadomo\u015b\u0107 (rozumienie siebie); \u015bwiadomo\u015b\u0107 behawioralna (rozumienie innych), wiedza zawodowa i biznesowa, wyczucie proporcji i humoru, komunikatywno\u015b\u0107, konceptualizacja, nieprzerwane samokszta\u0142cenie, zainteresowanie rozwojem innych, kierowanie zwi\u0105zkiem mentoringowym, jasno\u015b\u0107 cel\u00f3w (Clutterbuck, s. 2002, 76-84).<\/p>

Powy\u017csze umiej\u0119tno\u015bci stanowi\u0105 inwestycj\u0119 (r\u00f3wnie\u017c bud\u017cetow\u0105) ze sporym zyskiem rozwojowym dla mentora i podopiecznego, jednak aby tak si\u0119 sta\u0142o, konieczne jest posiadanie odpowiednich predyspozycji intelektualnych i osobowo\u015bciowych.<\/p>

Ogl\u0105daj\u0105c film \u201ePraktykant\u201d w obsadzie: Anne Hathaway i Roberta De Niro, obserwujemy zaanga\u017cowan\u0105, wizjonersk\u0105 posta\u0107 Jules oraz tytu\u0142owego praktykanta Bena, emerytowanego wdowca z czterdziestoletnim do\u015bwiadczeniem sprzeda\u017cowym. Pocz\u0105tki pracy dla Bena pod ka\u017cdym wzgl\u0119dem s\u0105 trudne, z czasem jednak staje si\u0119 mentorem nie tylko dla samej Jules, ale tak\u017ce dla m\u0142odszych wsp\u00f3\u0142pracownik\u00f3w, kt\u00f3rzy darz\u0105 go coraz wi\u0119kszym szacunkiem i zaufaniem. Ben nie tylko dzieli si\u0119 do\u015bwiadczeniem \u017cyciowym i zawodowym, ale oferuje spok\u00f3j, wsparcie, pomoc poszerzaj\u0105c perspektyw\u0119 i pozwalaj\u0105c samodzielnie podj\u0105\u0107 decyzj\u0119. Wielu ludzi chcia\u0142oby albo pewnie wkracza w \u015bwiat biznesu z pe\u0142nymi kompetencjami w zakresie wiedzy, umiej\u0119tno\u015bci i postaw… nale\u017cy jeszcze doda\u0107 do\u015bwiadczenie i pewno\u015b\u0107 siebie. Jednak rozpoczynaj\u0105c karier\u0119 nie zawsze jest wiadomo jaki kierunek \u015bcie\u017cki rozwoju wybra\u0107, nieznane s\u0105 mechanizmy kieruj\u0105ce okre\u015blonym biznesem czy kultur\u0105 organizacyjn\u0105 firmy, st\u0105d mentoring w organizacjach jest partnerstwem w rozwoju swoich pracownik\u00f3w.<\/p>

Mentoring nie jest celem samym w sobie. Ma s\u0142u\u017cy\u0107 realizacji cel\u00f3w organizacji. Dla mentor\u00f3w, protegowanych i organizator\u00f3w musi by\u0107 jasna zasadno\u015b\u0107 wykorzystywanych metod, technik narz\u0119dzi, oraz misja mentoringu w organizacji.
Podstawowe, mierzalne ekonomiczne korzy\u015bci p\u0142yn\u0105ce z program\u00f3w mentoringowych dla przedsi\u0119biorstwa to:
– \u201e\u0142atwiejsza rekrutacja i adaptacja zawodowa,
– lepsza motywacja do pracy,
– wsp\u00f3\u0142tworzenie jednolitej\u00a0 kultury przedsi\u0119biorstwa,
– rozw\u00f3j liderstwa i lider\u00f3w,
– lepsza komunikacja\/ kontakty personalne\u201d (Clutterbuck, 2002, s. 53)
– mniejsza rotacja pracownik\u00f3w,
– utrzymanie\u00a0 utalentowanych os\u00f3b zapobiega utracie wiedzy organizacyjnej i merytorycznej.
– w przypadku du\u017cych organizacji\u00a0 mi\u0119dzypokoleniowy transfer najlepszych sprawdzonych praktyk.<\/p>

Jednym z najwa\u017cniejszych i najpowa\u017cniejszych b\u0142\u0119d\u00f3w we wdra\u017caniu mentoringu jest niew\u0142a\u015bciwe lub brak szkolenia mentor\u00f3w i mentee. Program mentoringowy wymaga wiele uwagi i troski ze strony przedsi\u0119biorstwa\/organizacji, nie mo\u017ce by\u0107 pozostawiony sam sobie. Sta\u0142y monitoring wymaga rozwoju wsp\u00f3\u0142pracy, weryfikacji dokumentacji, zada\u0144 i cel\u00f3w programu- to podstawy zapewnienia podopiecznemu, mentorowi oraz przedsi\u0119biorstwu korzy\u015bci z projektu.<\/p>

Bibliografia:
Clutterbuck D. (2002) Ka\u017cdy potrzebuje mentora. Jak kierowa\u0107 talentami, prze\u0142. H. Debatory, Warszawa: Wyd. Petit. Hill L.A. (1992) Becoming a manager. Mastery of a new identity, Harvard Business Scholl Press, Boston.
Pietrzyk S., Twar\u00f3g- Kanus A. (2018), Wi\u0119cej ni\u017c wyk\u0142adowca: mentoring na uczelniach wy\u017cszych jako metoda na zdobycie przewagi konkurencyjnej, \u201ePersonel i zarz\u0105dzanie\u201d, nr 5.
Twar\u00f3g- Kanus A. ( 2018) Mentoring w przestrzeni edukacji [w:] J. Skibska, J. Wojciechowska (red.) Pedagogika i jej oblicza, Bielsko- Bia\u0142a: Wyd. ATH.<\/p>\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Proces osi\u0105gania indywidualnych sukces\u00f3w niczym nie r\u00f3\u017cni si\u0119 od sukces\u00f3w biznesowych.Kluczowymi elementami wspomnianego sukcesu\u00a0 jest automotywacja, planowanie, priorytetyzacja zada\u0144, okre\u015blenie celu, monitorowanie go, obserwowanie zachodz\u0105cych zmian. Sprawdzanie i wzmacnianie tego, co dzia\u0142a, korygowanie pojawiaj\u0105cych si\u0119 b\u0142\u0119d\u00f3w, networking i wsp\u00f3\u0142praca – najlepiej w relacji mentoringowej. Relacja mentoringowa nie jest tylko kontaktem interpersonalnym w rzeczywisto\u015bci spo\u0142ecznej kulturowej, […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":2715,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"elementor_header_footer","format":"standard","meta":[],"categories":[24,22],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2713"}],"collection":[{"href":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2713"}],"version-history":[{"count":16,"href":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2713\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2731,"href":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2713\/revisions\/2731"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/2715"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2713"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2713"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2713"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}