\n\t\t\t\t
Mentor bywa cz\u0142owiekiem o wielu rolach jest: obserwatorem, diagnost\u0105, organizatorem, moderatorem, facylitatorem, inicjatorem, innowatorem, \u0142\u0105cz\u0105cym tre\u015bci teoretyczne i praktyczne we wsp\u00f3lnym dzia\u0142aniu. Okazje do innowacji towarzysz\u0105 wszystkim \u017cyciowym sytuacjom za ka\u017cdym razem, kiedy decydujemy si\u0119 co\u015b robi\u0107 tak samo jak zazwyczaj. W\u00f3wczas pojawia si\u0119 mo\u017cliwo\u015b\u0107 wybrania innej opcji wyj\u015bcia poza schemat, ram\u0119 codziennego dzia\u0142ania. \u201eMy\u015blenie poza schematem jest kosztowne, kreatywne my\u015blenie wymaga oderwania si\u0119 od dotychczasowych do\u015bwiadcze\u0144, do czego potrzebne s\u0105 motywacja i zaanga\u017cowanie\u201d (Pietrzyk, Twar\u00f3g- Kanus, 2018, s. 33)- co dla mentora mo\u017ce stanowi\u0107 wyzwanie.<\/p>
Mentor podczas procesu mentoringowego patrzy na ludzkie czyny w szerszym kontek\u015bcie, wykorzystuj\u0105c trzy wymiary mentoringu (s\u0142uchanie, pytanie, odzwierciadlanie) potrafi analizowa\u0107, prowokowa\u0107 do samodzielnego poszukiwania odpowiedzi, wskazywa\u0107 kierunek my\u015blenia i dzia\u0142ania. \u201eEfektywny mentor wyznacza wysokie standardy, jest dost\u0119pny dla swoich podopiecznych, poprzez inwestycj\u0119 swojego czasu i wysi\u0142ku, kt\u00f3re s\u0105 niezb\u0119dne do dobrego mentoringu, kieruje do\u015bwiadczeniami rozwojowymi os\u00f3b, kt\u00f3rymi si\u0119 zajmuje poprzez wci\u0105ganie podopiecznych do wa\u017cnych projekt\u00f3w, zespo\u0142\u00f3w, i ambitnych zada\u0144, rozumie jaka metoda nauki najlepiej trafia do podopiecznego\u201d (Hill, 1992, s. 218). Tym samym wywo\u0142uj\u0105c lepsze rozumienie sytuacji, klarowniejsze okre\u015blenie pragnie\u0144 i cel\u00f3w, wi\u0119ksz\u0105 identyfikacj\u0119 z planami dzia\u0142a\u0144. Wspieranie wiedz\u0105 i do\u015bwiadczeniem, tak bardzo cenne, powinno by\u0107 sugesti\u0105, sposobem pod rozwag\u0119 i uwa\u017cno\u015b\u0107, a nie gotow\u0105 recept\u0105. Kluczem jest pozostawienie odpowiedzialno\u015bci za wybory i decyzje w protegowanym. W uj\u0119ciu Ryszarda Kozio\u0142ka, mentoring mo\u017ce by\u0107 wyzwaniem: \u201eTraktuj\u0119 mentora nie tylko jako kogo\u015b kto nas prowadzi, ale te\u017c stawia nam op\u00f3r- to jest troch\u0119 tak, \u017ce on staje nam na drodze i my musimy si\u0119 z nim skonfrontowa\u0107 (\u2026) to jest szalenie potrzebne, to jest tak naprawd\u0119 nasza warto\u015b\u0107, nasza jako\u015b\u0107 intelektualna- ona powstaje dopiero wtedy, kiedy kto\u015b stawi nam rozumny op\u00f3r, bo to nas zmusza do poprawy argumentacji, do przemy\u015blenia s\u0105du, do ulepszenia j\u0119zyka, do prowadzenia jeszcze pr\u00f3b i do\u015bwiadcze\u0144\u201d. Wypracowane kompetencje mentorskie stanowi\u0105: samo\u015bwiadomo\u015b\u0107 (rozumienie siebie); \u015bwiadomo\u015b\u0107 behawioralna (rozumienie innych), wiedza zawodowa i biznesowa, wyczucie proporcji i humoru, komunikatywno\u015b\u0107, konceptualizacja, nieprzerwane samokszta\u0142cenie, zainteresowanie rozwojem innych, kierowanie zwi\u0105zkiem mentoringowym, jasno\u015b\u0107 cel\u00f3w (Clutterbuck, s. 2002, 76-84).<\/p>
Powy\u017csze umiej\u0119tno\u015bci stanowi\u0105 inwestycj\u0119 (r\u00f3wnie\u017c bud\u017cetow\u0105) ze sporym zyskiem rozwojowym dla mentora i podopiecznego, jednak aby tak si\u0119 sta\u0142o, konieczne jest posiadanie odpowiednich predyspozycji intelektualnych i osobowo\u015bciowych.<\/p>
Ogl\u0105daj\u0105c film \u201ePraktykant\u201d w obsadzie: Anne Hathaway i Roberta De Niro, obserwujemy zaanga\u017cowan\u0105, wizjonersk\u0105 posta\u0107 Jules oraz tytu\u0142owego praktykanta Bena, emerytowanego wdowca z czterdziestoletnim do\u015bwiadczeniem sprzeda\u017cowym. Pocz\u0105tki pracy dla Bena pod ka\u017cdym wzgl\u0119dem s\u0105 trudne, z czasem jednak staje si\u0119 mentorem nie tylko dla samej Jules, ale tak\u017ce dla m\u0142odszych wsp\u00f3\u0142pracownik\u00f3w, kt\u00f3rzy darz\u0105 go coraz wi\u0119kszym szacunkiem i zaufaniem. Ben nie tylko dzieli si\u0119 do\u015bwiadczeniem \u017cyciowym i zawodowym, ale oferuje spok\u00f3j, wsparcie, pomoc poszerzaj\u0105c perspektyw\u0119 i pozwalaj\u0105c samodzielnie podj\u0105\u0107 decyzj\u0119. Wielu ludzi chcia\u0142oby albo pewnie wkracza w \u015bwiat biznesu z pe\u0142nymi kompetencjami w zakresie wiedzy, umiej\u0119tno\u015bci i postaw… nale\u017cy jeszcze doda\u0107 do\u015bwiadczenie i pewno\u015b\u0107 siebie. Jednak rozpoczynaj\u0105c karier\u0119 nie zawsze jest wiadomo jaki kierunek \u015bcie\u017cki rozwoju wybra\u0107, nieznane s\u0105 mechanizmy kieruj\u0105ce okre\u015blonym biznesem czy kultur\u0105 organizacyjn\u0105 firmy, st\u0105d mentoring w organizacjach jest partnerstwem w rozwoju swoich pracownik\u00f3w.<\/p>
Mentoring nie jest celem samym w sobie. Ma s\u0142u\u017cy\u0107 realizacji cel\u00f3w organizacji. Dla mentor\u00f3w, protegowanych i organizator\u00f3w musi by\u0107 jasna zasadno\u015b\u0107 wykorzystywanych metod, technik narz\u0119dzi, oraz misja mentoringu w organizacji.
Podstawowe, mierzalne ekonomiczne korzy\u015bci p\u0142yn\u0105ce z program\u00f3w mentoringowych dla przedsi\u0119biorstwa to:
– \u201e\u0142atwiejsza rekrutacja i adaptacja zawodowa,
– lepsza motywacja do pracy,
– wsp\u00f3\u0142tworzenie jednolitej\u00a0 kultury przedsi\u0119biorstwa,
– rozw\u00f3j liderstwa i lider\u00f3w,
– lepsza komunikacja\/ kontakty personalne\u201d (Clutterbuck, 2002, s. 53)
– mniejsza rotacja pracownik\u00f3w,
– utrzymanie\u00a0 utalentowanych os\u00f3b zapobiega utracie wiedzy organizacyjnej i merytorycznej.
– w przypadku du\u017cych organizacji\u00a0 mi\u0119dzypokoleniowy transfer najlepszych sprawdzonych praktyk.<\/p>
Jednym z najwa\u017cniejszych i najpowa\u017cniejszych b\u0142\u0119d\u00f3w we wdra\u017caniu mentoringu jest niew\u0142a\u015bciwe lub brak szkolenia mentor\u00f3w i mentee. Program mentoringowy wymaga wiele uwagi i troski ze strony przedsi\u0119biorstwa\/organizacji, nie mo\u017ce by\u0107 pozostawiony sam sobie. Sta\u0142y monitoring wymaga rozwoju wsp\u00f3\u0142pracy, weryfikacji dokumentacji, zada\u0144 i cel\u00f3w programu- to podstawy zapewnienia podopiecznemu, mentorowi oraz przedsi\u0119biorstwu korzy\u015bci z projektu.<\/p>
Bibliografia:
Clutterbuck D. (2002) Ka\u017cdy potrzebuje mentora. Jak kierowa\u0107 talentami, prze\u0142. H. Debatory, Warszawa: Wyd. Petit. Hill L.A. (1992) Becoming a manager. Mastery of a new identity, Harvard Business Scholl Press, Boston.
Pietrzyk S., Twar\u00f3g- Kanus A. (2018), Wi\u0119cej ni\u017c wyk\u0142adowca: mentoring na uczelniach wy\u017cszych jako metoda na zdobycie przewagi konkurencyjnej, \u201ePersonel i zarz\u0105dzanie\u201d, nr 5.
Twar\u00f3g- Kanus A. ( 2018) Mentoring w przestrzeni edukacji [w:] J. Skibska, J. Wojciechowska (red.) Pedagogika i jej oblicza, Bielsko- Bia\u0142a: Wyd. ATH.<\/p>\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Proces osi\u0105gania indywidualnych sukces\u00f3w niczym nie r\u00f3\u017cni si\u0119 od sukces\u00f3w biznesowych.Kluczowymi elementami wspomnianego sukcesu\u00a0 jest automotywacja, planowanie, priorytetyzacja zada\u0144, okre\u015blenie celu, monitorowanie go, obserwowanie zachodz\u0105cych zmian. Sprawdzanie i wzmacnianie tego, co dzia\u0142a, korygowanie pojawiaj\u0105cych si\u0119 b\u0142\u0119d\u00f3w, networking i wsp\u00f3\u0142praca – najlepiej w relacji mentoringowej. Relacja mentoringowa nie jest tylko kontaktem interpersonalnym w rzeczywisto\u015bci spo\u0142ecznej kulturowej, […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":2715,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"elementor_header_footer","format":"standard","meta":[],"categories":[24,22],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2713"}],"collection":[{"href":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2713"}],"version-history":[{"count":16,"href":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2713\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2731,"href":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2713\/revisions\/2731"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/2715"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2713"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2713"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2713"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}