Warning: Constant WP_MEMORY_LIMIT already defined in /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-config.php on line 91

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-config.php:91) in /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-config.php:91) in /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-config.php:91) in /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-config.php:91) in /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-config.php:91) in /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-config.php:91) in /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-config.php:91) in /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-config.php:91) in /home/colorizedspz/ftp/metropolitan/www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758
{"id":3245,"date":"2021-04-13T16:40:10","date_gmt":"2021-04-13T14:40:10","guid":{"rendered":"http:\/\/metropolitankatowice.pl\/?p=3245"},"modified":"2021-10-26T18:34:50","modified_gmt":"2021-10-26T16:34:50","slug":"dorosle-uczenie","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/2021\/04\/13\/dorosle-uczenie\/","title":{"rendered":"Doros\u0142e uczenie"},"content":{"rendered":"\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Doros\u0142e uczenie<\/h1>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\"\"\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\"Agnieszka\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\tAgnieszka Twar\u00f3g - Kanus\t\t\t\t\t\t<\/h6>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\n\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t

Kiedy my\u015blimy o doros\u0142o\u015bci przychodzi nam do g\u0142owy kierowanie w\u0142asnym \u017cyciem i przej\u0119cie za nie odpowiedzialno\u015bci. Faz\u0119 doros\u0142o\u015bci za Knudem Illerisem mo\u017cemy scharakteryzowa\u0107 w nast\u0119puj\u0105cy spos\u00f3b: jednostka opuszcza dom swojego dzieci\u0144stwa i przejmuje odpowiedzialno\u015b\u0107 za projekt w\u0142asnego \u017cycia; ma w\u0142asn\u0105 rodzin\u0119 albo pozostaje z kim\u015b w zwi\u0105zku partnerskim; zosta\u0142a uko\u0144czona edukacja wraz z uzyskaniem specyficznych kompetencji zawodowych; cz\u0142owiek jest zorientowany na osi\u0105gni\u0119cie stabilnej pozycji na rynku pracy\u2026ale nie sam\u0105 prac\u0105 cz\u0142owiek \u017cyje. Doro\u015bli ucz\u0105 si\u0119 tego co chc\u0105, i tego co jest dla nich znacz\u0105ce, cz\u0119sto korzystaj\u0105c ze \u017ar\u00f3de\u0142, kt\u00f3re ju\u017c wykorzystywali. W konsekwencji doro\u015bli maj\u0105 mniej lub bardziej sp\u00f3jne strategie osi\u0105gania cel\u00f3w, kt\u00f3re jasno definiuj\u0105 i kt\u00f3rych s\u0105 \u015bwiadomi.<\/p>

Gdyby\u015bmy mieli por\u00f3wna\u0107 jak ucz\u0105 si\u0119 dzieci (pedagogika), a jak doro\u015bli (andragogika) to zestawiliby\u015bmy po pierwsze to, \u017ce dziecko w procesie edukacyjnym jest ca\u0142kowicie zale\u017cne od nauczyciela-eksperta i od wiedzy, kt\u00f3r\u0105 mu on przekazuje. W przypadku edukacji doros\u0142ych do\u015bwiadczenie i samodzielno\u015b\u0107 ma olbrzymi wp\u0142yw na proces edukacyjny. Po drugie, spos\u00f3b podej\u015bcia do nauki. Wed\u0142ug Malcolma Knowles\u2019a dzieci ucz\u0105 si\u0119 tego, czego oczekuj\u0105 od nich doro\u015bli i za co mog\u0105 zyska\u0107 ich aprobat\u0119 (nagrody). Doro\u015bli potrzebuj\u0105 z kolei odpowiednich kompetencji, przydatnych w radzeniu sobie z wymogami wsp\u00f3\u0142czesnego \u017cycia, wspieraniu w\u0142asnego samorozwoju czy rozwi\u0105zywaniu problem\u00f3w. Dlatego musz\u0105 dostrzega\u0107 pragmatyczno\u015b\u0107 zastosowania nabytych umiej\u0119tno\u015bci i wiedzy w praktyce. Ucz\u0105cy si\u0119 doro\u015bli koncentruj\u0105 si\u0119 g\u0142\u00f3wnie na efekcie – nieuzyskanie go w zamierzonym czasie bywa miar\u0105 niepowodzenia. Owo nastawienie na efekt cz\u0119sto pozbawia osoby doros\u0142e mo\u017cliwo\u015bci czerpania rado\u015bci z uczestnictwa w procesie edukacyjnym. Jest jeszcze podatno\u015b\u0107 na zmiany- odczuwamy l\u0119k przed nowo\u015bci\u0105, kt\u00f3rej nie znamy, przejawiamy nieufno\u015b\u0107 wobec ka\u017cdej pr\u00f3by zmiany istniej\u0105cego stanu rzeczy. Kontrola i ocena (za kt\u00f3r\u0105 chyba obie grupy nie przepadaj\u0105) skierowana w doros\u0142ego powinna mie\u0107 wyra\u017anie formatywny charakter, powinna wi\u0105za\u0107 si\u0119 z udzielaniem konstruktywnej informacji zwrotnej, m\u00f3wi\u0105cej o konkretnym aspekcie, jakie co\u015b jest, w jakim kierunku mo\u017cna co\u015b zmienia\u0107, usprawnia\u0107 i doskonali\u0107. Tak jak u dzieci dominuje motywacja zewn\u0119trzna kierowana uzyskaniem nagr\u00f3d od wa\u017cnych dla nich ludzi, w przypadku osoby doros\u0142ej najskuteczniejsza jest motywacja wewn\u0119trzna sterowana ciekawo\u015bci\u0105, w\u0142asnymi zainteresowaniami czy potrzebami. Uruchamia si\u0119 ona, gdy ucz\u0105cy si\u0119 dostrzega zwi\u0105zek mi\u0119dzy tym, co ju\u017c umie i wie, a tym, jaka jest oferta – czy anga\u017cuje jego do\u015bwiadczenie osobiste i czy w jej kontek\u015bcie jest ono wa\u017cne.<\/p>

Jak mawia\u0142 Leonardo da Vinci: Nauka nigdy nie wyczerpuje umys\u0142u. Potoczna wiedza g\u0142osi, \u017ce ludzie starsi ucz\u0105 si\u0119 gorzej\u2026 Stwierdzenie to mo\u017cna przeramowa\u0107 na okoliczno\u015b\u0107, \u017ce ludzie starsi ucz\u0105 si\u0119 wolniej rzeczy nowych, szczeg\u00f3lnie gdy ich ta wiedza nie interesuje\u2026<\/p>

Maj\u0105c na wzgl\u0119dzie rol\u0119 czasu, cierpliwo\u015bci, konsekwencji w nabywaniu wiedzy i umiej\u0119tno\u015bci warto przytoczy\u0107 eksperyment in\u017cyniera Destina Sandlin\u2019a. Eksperyment polega\u0142 na nauce jazdy na rowerze, kt\u00f3ry skr\u0119ca\u0142 w odwrotn\u0105 stron\u0119 ni\u017c normalny rower. Kiedy skr\u0119ca\u0142o si\u0119 kierownic\u0105 w prawo, to rower jecha\u0142 w lewo i odwrotnie. Sandlin nauczy\u0142 si\u0119 je\u017adzi\u0107 na rowerze jako sze\u015bcioletnie dziecko i doskonali\u0142 t\u0119 umiej\u0119tno\u015b\u0107 do osi\u0105gni\u0119cia lat doros\u0142ych. Uzna\u0142, \u017ce nauczenie si\u0119 jazdy na rowerze z odwr\u00f3conymi kierunkami nie b\u0119dzie specjalnym wyzwaniem – jak\u017ce si\u0119 pomyli\u0142! nie uda\u0142o mu si\u0119 przejecha\u0107 nawet 10 metr\u00f3w. Fakt, \u017ce dla wszystkich os\u00f3b, kt\u00f3re razem z nim podj\u0119\u0142y si\u0119 tego eksperymentu, je\u017cd\u017cenie na rowerze by\u0142o umiej\u0119tno\u015bci\u0105 opanowan\u0105 w okresie dzieci\u0119cym i stale doskonalone, stanowi\u0142o przeszkod\u0119 i by\u0142o kluczow\u0105 barier\u0105 do nauczenia si\u0119 nowego sposobu jazdy. Bo jak co\u015b robimy w okre\u015blony spos\u00f3b przez d\u0142ugi okres czasu to oduczenie si\u0119 tego jest dla umys\u0142u trudnym zadaniem. Umys\u0142 ka\u017cdego, kto sprawnie je\u017adzi na rowerze utworzy\u0142 konkretne po\u0142\u0105czenia synaptyczne i specyficzn\u0105 siateczk\u0119 neuron\u00f3w, kt\u00f3ra obs\u0142uguje jazd\u0119 na jedno\u015bladzie. Umys\u0142 poprzez ilo\u015b\u0107 przejechanych godzin i kilometr\u00f3w dok\u0142adnie pouk\u0142ada\u0142 swoje algorytmy. Te algorytmy doskonale dzia\u0142aj\u0105 w momencie kiedy jeste\u015bmy gotowi do jazdy i rower znajduje si\u0119 w zasi\u0119gu naszej r\u0119ki\u2026 Zmiana zasad jazdy na rowerze do kt\u00f3rego m\u00f3zg stworzy\u0142 ju\u017c algorytm jest jak zimny prysznic wylany na \u015bpi\u0105c\u0105 osob\u0119. Dla m\u00f3zgu to brutalne dzia\u0142anie, umys\u0142 jest sfrustrowany bo nie wie jak obs\u0142u\u017cy\u0107 now\u0105 sytuacj\u0119. M\u00f3zg aby odnale\u017a\u0107 si\u0119 w nowej okoliczno\u015bci musia\u0142by si\u0119 nauczy\u0107 nowego sposobu jazdy na rowerze, ale te\u017c oduczy\u0107 si\u0119 starego sposobu jazdy. To o wiele trudniejsze ni\u017c uczenie si\u0119 jazdy od podstaw. Osiem miesi\u0119cy 34- letni Sandlin oducza\u0142 si\u0119 jazdy na normalnym rowerze i nabywa\u0142 p\u0142ynnego jechania na rowerze z odwr\u00f3conymi kierunkami jazdy.. tyle czasu m\u00f3zg przebudowywa\u0142 siatk\u0119 neuronaln\u0105 aby oduczy\u0107 si\u0119 starego systemu i opanowa\u0107 now\u0105 umiej\u0119tno\u015b\u0107. Dla por\u00f3wnania nauka jazdy na rowerze z odwr\u00f3conymi kierunkami jego synkowi, kt\u00f3ry je\u017adzi\u0142 na normalnym rowerze zaledwie 3 lata zaj\u0119\u0142a dwa tygodnie\u2026 co stanowi dow\u00f3d na plastyczno\u015b\u0107 umys\u0142u dziecka.<\/p>\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\"\"\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t

To te\u017c informacja dla doros\u0142ych – nale\u017cy si\u0119 uzbroi\u0107 w cierpliwo\u015b\u0107 ucz\u0105c si\u0119 nowych umiej\u0119tno\u015bci, bo doro\u015bli nie ucz\u0105 si\u0119 tak jak dzieci – od zera, oni maj\u0105 sw\u00f3j baga\u017c do\u015bwiadcze\u0144. Doro\u015bli si\u0119 ucz\u0105 i oduczaj\u0105 r\u00f3wnocze\u015bnie. Proces oduczania si\u0119 i nowej nauki nie odbywa\u0142 si\u0119 liniowo, przez 8 miesi\u0119cy w przypadku ojca i 2 tygodnie w przypadku syna nauka nowego sposobu sz\u0142a bardzo opornie, m\u00f3zg przebudowywa\u0142 siatk\u0119 neuronaln\u0105- po tym czasie umiej\u0119tno\u015b\u0107 zosta\u0142a wdro\u017cona. Zanim wykszta\u0142cimy now\u0105 umiej\u0119tno\u015b\u0107 musimy j\u0105 wielokrotnie powtarza\u0107. Ciekawe jest te\u017c to, \u017ce jak Destin chcia\u0142 wr\u00f3ci\u0107 do \u201enormalnej\u201d jazdy na rowerze, m\u00f3zg ponownie dozna\u0142 szoku i nie potrafi\u0142 pokierowa\u0107 cia\u0142em do normalnej jazdy, tym razem wystarczy\u0142o p\u00f3\u0142 godziny by m\u00f3zg od\u015bwie\u017cy\u0142 stare szlaki neuronalne. Jaki wniosek: stare nawyki i \u015bcie\u017cki neuronalne nie znikaj\u0105, s\u0105 jedynie zast\u0119powane przez nowe.<\/p>

Wiesz jaki jest Tw\u00f3j styl uczenia si\u0119?
Rozpoznanie swojego stylu uczenia si\u0119 jest mo\u017cliwe poprzez dost\u0119pn\u0105 literatur\u0119 czy testy. W dzisiejszym \u015bwiecie, w kt\u00f3rym tempo zmian jest ogromne, umiej\u0119tno\u015b\u0107 przyswajania nowej wiedzy i wykorzystania jej w praktyce jest cenna. Znajomo\u015b\u0107 swojego preferowanego stylu nauki i korzystanie ze skutecznych dla nas metod, technik czy narz\u0119dzi mo\u017ce przynie\u015b\u0107 wiele korzy\u015bci.

Wielu teoretyk\u00f3w edukacji doros\u0142ych zaznacza, \u017ce nie wszyscy uczymy si\u0119 w ten sam spos\u00f3b. Ka\u017cdy z nas przez lata wyrabia sobie pewne\u00a0nawyki, kt\u00f3re sprawiaj\u0105, \u017ce w okre\u015blonych sytuacjach uczymy si\u0119 \u0142atwiej w innych trudniej. Ludzie przyswajaj\u0105 informacje i wiedz\u0119 na r\u00f3\u017cne sposoby. Ucz\u0105c si\u0119 czego\u015b stosujemy preferowany styl uczenia si\u0119, czyli taki, kt\u00f3rego prawdopodobnie u\u017cyjemy w sytuacji, gdy musimy przyswoi\u0107 wiele tre\u015bci. Je\u015bli tylko metody nauczania dopasowane s\u0105 do naszego preferowanego stylu uczenia si\u0119, proces nauki jest bardziej efektywny i przyjemniejszy. Aby podnie\u015b\u0107 poziom w\u0142asnego procesu uczenia si\u0119 powinni\u015bmy okre\u015bli\u0107 jaki jest nasz styl uczenia si\u0119 i z niego korzysta\u0107. Na dominacj\u0119 jednego spo\u015br\u00f3d wielu styl\u00f3w wp\u0142yw maj\u0105 geny, do\u015bwiadczenia oraz cechy aktualnego \u015brodowiska. <\/p>

W wyniku bada\u0144 realizowanych nad stylami uczenia si\u0119\u00a0wyr\u00f3\u017cnione zosta\u0142y ich cztery rodzaje:<\/p>

  • konwergencyjny – preferowany przez empiryk\u00f3w, czyli osoby ucz\u0105ce si\u0119 poprzez dzia\u0142anie. Empirycy najefektywniej ucz\u0105 si\u0119, gdy s\u0105 stawiani wobec nowych do\u015bwiadcze\u0144 i problem\u00f3w, kt\u00f3re musz\u0105 rozwi\u0105za\u0107. Aktywatorzy ch\u0119tnie godz\u0105 si\u0119 na to, by ca\u0142kowicie poch\u0142on\u0119\u0142y ich do\u015bwiadczane prze\u017cycia. Lubi\u0105 by\u0107 skoncentrowani na chwili obecnej \u2013 tu i teraz. Cechuje ich otwarto\u015b\u0107 i entuzjazm w stosunku do tego co nowe. <\/li>
  • asymilacyjny – lubiany przez analityk\u00f3w, osoby refleksyjne, kt\u00f3re wol\u0105 zbiera\u0107 dane, rozwa\u017ca\u0107 sytuacje i wyci\u0105ga\u0107 z niej wnioski, ni\u017c pochopnie przyst\u0119powa\u0107 do dzia\u0142ania. Wol\u0105 uczy\u0107 si\u0119 w spos\u00f3b przemy\u015blany. Cechuje ich ostro\u017cno\u015b\u0107. Kontemplatorzy to ludzie rozwa\u017cni, kt\u00f3rzy zanim podejm\u0105 jak\u0105\u015b decyzj\u0119 czy wykonaj\u0105 jaki\u015b krok, b\u0119d\u0105 analizowa\u0107 sprawy pod ka\u017cdym mo\u017cliwym k\u0105tem i bra\u0107 pod uwag\u0119 r\u00f3\u017cne konsekwencje z tym zwi\u0105zane. <\/li>
  • dywergencyjny – preferowany przez teoretyk\u00f3w, poszukuj\u0105cych wzajemnych zwi\u0105zk\u00f3w i zale\u017cno\u015bci, lubi\u0105cych \u0142\u0105czy\u0107 obserwacje w z\u0142o\u017con\u0105, uporz\u0105dkowan\u0105 logicznie ca\u0142o\u015b\u0107. Adaptuj\u0105 swoje obserwacje i w\u0142\u0105czaj\u0105 je w z\u0142o\u017cone, ale logiczne teorie. Wykazuj\u0105 tendencj\u0119 do perfekcjonizmu. Nie ko\u0144cz\u0105 dop\u00f3ki nie uporz\u0105dkuj\u0105 wszystkiego i nie dopasuj\u0105 do racjonalnych schemat\u00f3w. Lubi\u0105 podstawowe zasady, modele, teorie i my\u015blenie systemowe. Ceni\u0105 racjonalno\u015b\u0107 i logik\u0119. Stawiaj\u0105 pytania o sens i przyczyny, o podstawowe za\u0142o\u017cenia. Wol\u0105 to co jest obiektywne i racjonalne od tego co jest subiektywne i niejednoznaczne. <\/li>
  • akomodacyjny – stosowany przez pragmatyk\u00f3w, kt\u00f3rych interesuje mo\u017cliwo\u015b\u0107 zastosowania nabywanej wiedzy w praktyce. Pragmatycy lubi\u0105 uczy\u0107 si\u0119, kiedy mog\u0105 wszystko dok\u0142adnie wypr\u00f3bowa\u0107, prze\u0107wiczy\u0107 i uzyska\u0107 informacj\u0119 zwrotn\u0105 od eksperta. Przeszkadza im brak jasnych i konkretnych wskaz\u00f3wek. Poszukuj\u0105 nowych pomys\u0142\u00f3w, lubi\u0105 eksperymentowa\u0107 i sprawdza\u0107 ich praktyczne zastosowanie. Lubi\u0105 dzia\u0142a\u0107 szybko, szczeg\u00f3lnie gdy co\u015b ich interesuje. Pragmatycy to osoby rzeczowe i praktyczne. Maj\u0105 podej\u015bcie, \u017ce \u201ezawsze mo\u017cna zrobi\u0107 co\u015b lepiej\u201d i \u201eskoro co\u015b dzia\u0142a to jest dobre\u201d.\u00a0<\/li><\/ul>

    Niezale\u017cnie od stylu uczenia si\u0119, czy dominuj\u0105cego zmys\u0142u warto pami\u0119ta\u0107, \u017ce nic nie chroni przed rozwojem i mo\u017cna zgodzi\u0107 si\u0119 z Henrym Fordem, \u017ce Ka\u017cdy, kto przestaje si\u0119 uczy\u0107, jest stary, czy to w wieku dwudziestu, czy osiemdziesi\u0119ciu lat. Ka\u017cdy, kto kontynuuje nauk\u0119, pozostaje m\u0142ody\u201d.<\/p>

    Bibliografia:
    Illeris K., Trzy wymiary uczenia si\u0119, Wydawnictwo naukowe Dolno\u015bl\u0105skiej Szko\u0142y Wy\u017cszej Edukacji TWP, Wroc\u0142aw 2007.
    Knowles M.S., Holton E.F. III, Swanson R.A. (red.),\u00a0Edukacja doros\u0142ych, PWN, Warszawa 2009.<\/p>\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

    Kiedy my\u015blimy o doros\u0142o\u015bci przychodzi nam do g\u0142owy kierowanie w\u0142asnym \u017cyciem i przej\u0119cie za nie odpowiedzialno\u015bci. Faz\u0119 doros\u0142o\u015bci za Knudem Illerisem mo\u017cemy scharakteryzowa\u0107 w nast\u0119puj\u0105cy spos\u00f3b: jednostka opuszcza dom swojego dzieci\u0144stwa i przejmuje odpowiedzialno\u015b\u0107 za projekt w\u0142asnego \u017cycia; ma w\u0142asn\u0105 rodzin\u0119 albo pozostaje z kim\u015b w zwi\u0105zku partnerskim; zosta\u0142a uko\u0144czona edukacja wraz z uzyskaniem specyficznych […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":3243,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"elementor_header_footer","format":"standard","meta":[],"categories":[24,21],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3245"}],"collection":[{"href":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3245"}],"version-history":[{"count":10,"href":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3245\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3267,"href":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3245\/revisions\/3267"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3243"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3245"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3245"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/metropolitansilesia.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3245"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}