\n\t\t\t\t
Kompetencje wynikaj\u0105 z kontekstu kulturowego, spo\u0142ecznego, gospodarczego, naukowego oraz z IV rewolucji przemys\u0142owej, kt\u00f3ra stawia przed spo\u0142ecze\u0144stwem konkretnie okre\u015blone wymagania. Nast\u0119puj\u0105ce po sobie rewolucje przemys\u0142owe okre\u015bla\u0142y ludzkie warunki \u017cycia i pracy, a post\u0119p technologiczny zmienia\u0142 spos\u00f3b w jaki ludzie pozyskiwali i produkowali r\u00f3\u017cnego rodzaju dobra wykorzystuj\u0105c swoj\u0105 wiedz\u0119, umiej\u0119tno\u015bci, talenty, postawy, do\u015bwiadczenie i system warto\u015bci. Chc\u0105c zrozumie\u0107 istot\u0119 ludzkich potrzeb i zmian we wsp\u00f3\u0142czesnym \u015bwiecie konieczny jest powr\u00f3t do przesz\u0142o\u015bci.- od Industry 1.0 pierwszych maszyn do obecnego systemu cyberfizycznego Industry 4.0, kt\u00f3ry charakteryzuje si\u0119 wykorzystaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych tworz\u0105c cyberprzestrze\u0144, gdzie ludzie pracuj\u0105 w zespo\u0142ach rozporoszonych porozumiewaj\u0105c si\u0119 za po\u015brednictwem sieci. Wszystkie zmiany mia\u0142y miejsce w okre\u015blonej przestrzeni i zawsze towarzyszy\u0142 im czynnik ludzki.<\/p>\n
Nieustannie trwaj\u0105cy post\u0119p technologiczny i zwi\u0105zane z tym, zmieniaj\u0105ce si\u0119 wymagania na rynku pracy spowodowa\u0142y, \u017ce w najbli\u017cszym czasie liczy\u0107 si\u0119 b\u0119d\u0105 kompetencje przysz\u0142o\u015bci, czyli umiej\u0119tno\u015bci, kt\u00f3rych pracodawcy b\u0119d\u0105 oczekiwa\u0107 od m\u0142odych pracownik\u00f3w, wychowanych w \u015bwiecie najnowszych technologii. Czasy wsp\u00f3\u0142czesne opr\u00f3cz zdolno\u015bci funkcjonowania w nieprzewidywalnym i zmiennym \u015bwiecie wymagaj\u0105 uczenia si\u0119 przez ca\u0142e \u017cycie, pozyskiwania, aktualizowania wiedzy, doskonalenia umiej\u0119tno\u015bci. Raport Future of Jobs 2018, opracowany przez\u00a0World Economic Forum wskazuje na nast\u0119puj\u0105ce po\u017c\u0105dane umiej\u0119tno\u015bci w przysz\u0142o\u015bci: kompleksowe rozwi\u0105zywanie problem\u00f3w, my\u015blenie krytyczne, kreatywno\u015b\u0107, zarz\u0105dzanie lud\u017ami, wsp\u00f3\u0142praca, inteligencja emocjonalna, podejmowanie decyzji, zorientowanie na us\u0142ugi, negocjacje, elastyczno\u015b\u0107 poznawcza. Do kompetencji przysz\u0142o\u015bci zgodnie z raportem Future Work Skills 2020, przygotowanym przez ameryka\u0144ski Institute for the Future nale\u017c\u0105: inteligencja spo\u0142eczna, inteligencja emocjonalna, crossowanie umiej\u0119tno\u015bci, zdolno\u015b\u0107 pracy w \u015brodowiskach wielokulturowych, praca w wirtualnych zespo\u0142ach, praca w szumie informacyjnym. <\/p>\n
Prawo Murphy\u2019ego m\u00f3wi, \u017ce je\u015bli co\u015b mo\u017ce p\u00f3j\u015b\u0107 nie tak, to na pewno p\u00f3jdzie. Szczeg\u00f3lnie, \u017ce trudne problemy zostawione same sobie stan\u0105 si\u0119 jeszcze gorsze- nic si\u0119 samo nie naprawi. Je\u015bli co\u015b nie dzia\u0142a, to nie zacznie dzia\u0142a\u0107 tylko od patrzenia na problem. Je\u015bli masz problem (z pozyskiwaniem klient\u00f3w, rozwojem swojego biznesu) znajd\u017a kogo\u015b, kto zajmie si\u0119 tym skutecznie.
Socjologowie Charles Kepner i Benjamin Tregoe stworzyli autorsk\u0105 metod\u0119 rozwi\u0105zywania problem\u00f3w specjalizuj\u0105c\u0105 si\u0119 w analizie i rozwoju racjonalnych proces\u00f3w my\u015blenia.
Analiza \u201eKepner-Tregoe\u201d za\u0142o\u017cy\u0142a, \u017ce istnieje kilka metod rozwi\u0105zywania r\u00f3\u017cnych \u201ezada\u0144\u201d. Zasadniczo termin \u201eProblem\u201d r\u00f3\u017cni si\u0119 od \u201eDecyzji\u201d. R\u00f3\u017cne zadania, przed kt\u00f3rymi stoj\u0105 ludzie i maszyny, zasadniczo wymagaj\u0105 r\u00f3\u017cnych podej\u015b\u0107. Przetwarzanie tych zada\u0144 zwykle wymaga r\u00f3\u017cnych proces\u00f3w i ta r\u00f3\u017cnica uwidacznia si\u0119 w analizie sytuacji. Ponadto wst\u0119pnie klasyfikuj\u0105c zadania, mo\u017cna dostosowa\u0107 ich zakres do r\u00f3\u017cnych proces\u00f3w prowadz\u0105cych ku rozwi\u0105zaniu. Metoda jest przydatna dla os\u00f3b indywidualnych i organizacji szukaj\u0105cych rozwi\u0105zania z\u0142o\u017conych problem\u00f3w i podejmowania z\u0142o\u017conych decyzji. Wspomniani badacze analizowali awarie w podejmowaniu decyzji w Strategic Air Command, dochodz\u0105c do wniosku, \u017ce podejmowanie decyzji przez oficer\u00f3w w mniejszym stopniu by\u0142o zwi\u0105zane z rang\u0105 lub \u015bcie\u017ck\u0105 kariery ni\u017c logicznym procesem, kt\u00f3rego u\u017cywali do gromadzenia, organizowania i analizowania informacji przed podj\u0119ciem dzia\u0142a\u0144. Opracowana strategia rozwija umiej\u0119tno\u015bci rozwi\u0105zywania problem\u00f3w, wyci\u0105ganiu wniosk\u00f3w z dzia\u0142a\u0144 i pora\u017cek. Analiza \u201eKepner-Tregoe\u201d jest przydatna dla os\u00f3b indywidualnych i organizacji i polega na zadawnaiu odpowiednich pyta\u0144 w czterech procesach:<\/p>\n
1. IDENTYFIKACJA SYTUACJI<\/strong>
Pytanie: Co si\u0119 dzieje? I jak post\u0119powa\u0107?
Dzia\u0142ania: Diagnoza sytuacji; identyfikacja problemu; identyfikacja przyczyn problemu; podzielenie problemu na cz\u0119\u015bci; ustalenie priorytet\u00f3w (pomocna mo\u017ce by\u0107 matryca Eisenhowera); planowanie kolejnych krok\u00f3w; wyb\u00f3r os\u00f3b pomocnych w rozwi\u0105zaniu problemu<\/p>\n2. ANALIZA PROBLEMU<\/strong>
Pytanie: Dlaczego tak si\u0119 sta\u0142o?
Dzia\u0142anie: Przeprowadzenie analiz przyczyn \u017ar\u00f3d\u0142owych problemu; gromadzenie danych i fakt\u00f3w; opisanie problemu; ocena problemu; testowanie mo\u017cliwych przyczyn w celu znalezienia prawdziwej przyczyn przed podj\u0119ciem dzia\u0142a\u0144 naprawczych. Analiza decyzji stanowi racjonalne uzasadnienie najlepszego dost\u0119pnego rozwi\u0105zania do wdro\u017cenia, pozwala poprawi\u0107 wydajno\u015b\u0107 us\u0142ugi.<\/p>\n3. ANALIZA DECYZJI<\/strong>
Pytanie: Co powinni\u015bmy zrobi\u0107? Jak odpowiedzie\u0107?
Dzia\u0142anie: Wskazanie i wyja\u015bnienie celu dzia\u0142ania; ocena rozwi\u0105za\u0144 alternatywnych; wskazanie i ocena ryzyka i korzy\u015bci; przygotowanie narz\u0119dzi; podj\u0119cie decyzji.<\/p>\n4. ANALIZA POTENCJALNYCH PROBLEM\u00d3W<\/strong>
Pytanie: Co si\u0119 wydarzy?
Dzia\u0142anie: Czynno\u015bci i okre\u015blenie ryzyka i szans; identyfikacja potencjalnych problem\u00f3w i mo\u017cliwo\u015bci; dzia\u0142ania zapobiegawcze by zredukowa\u0107 i unikna\u0107 problem\u00f3w w przysz\u0142o\u015bci; opis planu dzia\u0142ania przygotowuj\u0105cego na zmniejszenie szk\u00f3d w sytuacjach awaryjnych.\u00a0<\/p>\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t