Metropolia: Sosnowiec

Czy warto zamieszkać w Sosnowcu?

– rozmowa z Prezydentem Miasta Arkadiuszem Chęcińskim

Szanowny Panie Prezydencie, czy decyzję o powołaniu Metropolii śląsko-zagłębiowskiej uważa Pan za słuszną?  Co Pana zdaniem zyskuje, a co traci Sosnowiec  po powołaniu do życia Metropolii?

Jak najbardziej słuszna. Metropolia ma wiele plusów – dzięki niej, najważniejsze dla mieszkańców usługi, takie jak transport czy rozwój i promocja obszaru są zarządzane przez jeden podmiot, który bierze pod uwagę potrzeby całej metropolii. Z naszej perspektywy, perspektywy miasta chodzi o to, aby potrzeby Sosnowca były równoważne z potrzebami innych miast i to się dzieje. Oczywiście jeśli widzimy, że coś można zrobić inaczej, lepiej, rozmawiamy o tym, pokazujemy gdzie tkwi problem. Nie tak dawno apelowaliśmy o sfinansowanie dodatkowych kursów pociągów w Sosnowcu, Sławkowie i Dąbrowie Górniczej. Trasa Sławków – Katowice liczy dziesięć przystanków. Potencjał tej linii kolejowej jest ogromny. Dla porównania autobus M4, który zatrzymuje się w pobliżu przystanku kolejowego w Kazimierzu Górniczym, jedzie do Katowic 45 minut, pociąg 25 min. Podobnie jest w pobliżu stacji Sosnowiec-Porąbka skąd linia 835 jadąca bezpośrednio do Katowic pokonuje trasę w 50 minut, a pociąg tylko w 22 minuty. Nie myślimy kategoriami co zyskujemy, a co tracimy. Działajmy tak, aby wszystkim nam w metropolii żyło się lepiej. Razem po prostu możemy więcej. Oczywiście pamiętajmy, że to dopiero  początki Metropolii. Efekty jej działalności mieszkańcy odczują tak naprawdę dopiero za kilka lat.

Czym może pochwalić się Sosnowiec na tle innych, wiodących miast naszego województwa?
Nie chcemy się porównywać z innymi miastami. Naszymi działaniami, inwestycjami chcemy pokazać co mamy do zaoferowania i zachęcić do zamieszkania u nas, a z drugiej strony zatrzymać tych, którzy myślą o opuszczeniu  Sosnowca. Wysyp inwestycji mieszkaniowych, który mamy obecnie to dla nas sygnał, że stolica Zagłębia Dąbrowskiego to doskonałe miejsce do życia. Sami wpisujemy się w ten trend budując pierwsze od dziesiątek lat mieszkania komunalne. Staramy się tak równoważyć nasze inwestycje, aby pamiętać o wszystkich grupach wiekowych. Z jednej strony powstaje Zagłębiowski Park Sportowy w skład którego wejdą stadion, hala sportowa i lodowisko, z drugiej trwają prace przy powstaniu nowego Egzotarium, a w zasadzie Centrum Edukacji Ekologicznej. Modernizujemy drogi, kierowcy mogą już jeździć po wyremontowanej części DK 94, która w Sosnowcu prezentuje się w końcu na poziomie światowym. Dołem puściliśmy tranzyt, wiaduktem ruch miejski, rozładowaliśmy w ten sposób korki, które tworzyły się na granicy miasta z Dąbrową Górniczą. Stale powiększamy naszą ofertę rekreacyjną, powstają kilometry ścieżek rowerowych, jednocześnie na terenach inwestycyjnych pojawiają się kolejne firmy dające zatrudnienie. Tak można wymieniać w nieskończoność. Prościej będzie przyjechać i odwiedzić nasze miasto, które zmienia się praktycznie z dnia na dzień.

Powstała Karta Nowego Mieszkańca, jakie korzyści przy-nosi społeczeństwu, a jakie Urzędowi?

Celem akcji „Karta Nowego Mieszkańca – warto zamieszkać w Sosnowcu” jest promowanie oferty kulturalno-sportowej miejskich jednostek. Karta wydawana jest jednorazowo i bezpłatnie i ważna jest przez rok. Warunkiem uprawniającym do otrzymania Sosnowieckiej Karty Nowego Mieszkańca jest zameldowanie się na stałe w Sosnowcu. Oczywiście w związku z pandemią sprawy proceduralne zostaną tak poprowadzone, aby nikt nie był stratny. Miasta się wyludniają, dlatego nie możemy siedzieć z założonymi rękami, tylko wyjść z ofertą, pokazać, że to właśnie u nas warto zostać, czy też się wprowadzić. Musimy zachęcić ludzi do tego, aby nie chcieli Sosnowca opuszczać, a zarazem przekonywać, że warto się u nas osiedlić. Stąd takie działania. Każda osoba, która zamieszka na stałe w Sosnowcu, otrzyma specjalną kartę zapewniającą roczne zniżki w licznych miejskich instytucjach, zarówno kulturalnych, jak i sportowych. Karta upoważnia m.in. do 50 proc. upustu na imprezy kulturalne.

Proszę rozwinąć temat dofinansowania dla przedsiębiorców dotyczącego wspierania efektywności energetycznej.

Zachęcamy przedsiębiorców do udziału w programie Program „50 kW na start”, który wspiera przedsięwzięcia z zakresu odnawialnych źródeł energii dla średnich, małych i mikroprzedsiębiorców. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach ogłosił właśnie nabór wniosków na przedsięwzięcia polegające na zabudowie mikroinstalacji fotowoltaicznych, tj. instalacji o mocy do 50 kW z terenu województwa śląskiego. Zachęcamy naszych przedsiębiorców do udziału w programie.

Pozostając w sferze biznesu: jak Miasto wykorzystuje środki unijne? Powstał ciekawy program „Zagłębiowskie wsparcie na starcie” – na czym on polega?

Projekt „Zagłębiowskie wsparcie na starcie” jest realizowany przez mieszczącą się w Sosnowcu Agencję Rozwoju Lokal-nego S.A. Celem projektu jest rozwój przedsiębiorczości poprzez wsparcie samozatrudnienia mieszkańców miast Dąbrowa Górnicza, Sosnowiec oraz Będzin, w wieku powyżej 30 roku życia pozostających bez zatrudnienia oraz osób zatrudnionych na umowach krótkoterminowych, pracujących w ramach umów cywilno-prawnych (których miesięczne zarobki nie przekraczają wysokości minimalnego wynagrodzenia), ubogich pracujących, imigrantów, reemigrantów, osób odchodzących z rolnictwa i ich rodzin, zmierzające do długotrwałej aktywizacji zawodowej i przybliżenie ich do rynku. Jeśli chodzi o wykorzystanie środków unijnych to Sosnowiec w ciągu sześciu ostatnich lat otrzymał z Unii około miliarda złotych dofinansowania na realizację miejskich inwestycji oraz tych, które prowadziły jednostki zależne lub należące do miasta. Ta kwota chyba najlepiej obrazuje jak wykorzystujemy pieniądze unijne. W tym miejscu trzeba podziękować tym, którzy na co dzień przygotowują wnioski, a więc naszym urzędnikom. Gdybyśmy je źle przygotowywali to o tych środkach moglibyśmy zapomnieć.

Fot. UM Sosnowiec

 

Miasto dużą wagę przywiązuje do rekreacji i sportu. Co w tym zakresie ostatnio zrobiliście?

Tak jak wcześniej wspominałem sport i rekreacja to dziedziny, o które w Sosnowcu dbamy, które stale rozwijamy. Pną się mury obiektów Zagłębiowskiego Parku Sportowego. Niebawem będziemy mieli trzy nowoczesne obiekty sportowe, które znajdować się będą w ścisłym sąsiedztwie. Proszę pokazać mi drugie takie miejsce, gdzie stadion, hala i lodowisko są obok siebie? A wszystko to w sąsiedztwie Górki Środulskiej, obiektu rekreacyjnego, z którego zimą mogą korzystać narciarze, a latem biegacze, rowerzyści czy po prostu osoby lubiące spacery. Do tego jeden z ogrodów jordanowskich, a więc gigantyczny plac zabaw, mieści się właśnie w tym miejscu. Nie zapominamy o innych obiektach, na których na codzień trenują sosnowieccy sportowcy. Wyremontowaliśmy hale w Niwce i w Milowicach. Trwają prace przy modernizacji krytej pływalni przy ul. Żeromskiego. Powstają obiekty w ramach budżetu obywatelskiego, m.in. tężnie solankowe. Naszym oczkiem w głowie są ścieżki rowerowe, które zostały tak poprowadzone, aby spokojnie można było dojechać z jednego końca miasta na drugi. Warto także wspomnieć o boiskach przyszkolnych. Dziś praktycznie każda szkoła ma boisko, o którym jeszcze do niedawna dzieci i młodzież mogła tylko pomarzyć.

Jaki wpływ na funkcjonowanie Miasta i Urzędu ma Pandemia Covid-19? Jak sobie z tym radzicie?

Urząd cały czas funkcjonował i funkcjonuje w taki sposób, aby nie ucierpieli mieszkańcy. Przechodziliśmy na tryb zdalny, ale w taki sposób, aby wszystkie sprawy sosnowiczanie mogli na bieżąco załatwiać. Myślę, że nam się to udało. Najważniejsze, że COVID nie przerwał naszych inwestycji. Oczywiście pojawiały się pewne problemy, ale niemal wszystko co mieliśmy zaplanowane udało się zrealizować. Myślę, że radzimy sobie z pandemią. W wielu obszarach planowaliśmy pewne działania z wyprzedzeniem, jak choćby przygotowanie punktu szczepień masowych. Zanim dotarły szczepionki punkt już był w gotowości. Dziękuję mieszkańcom za wyrozumiałość. W końcu w takich warunkach przyszło nam działać po raz pierwszy i mam nadzieję, że niebawem wrócimy do normalności w pełnym tego słowa znaczeniu.

Jakie ma Pan Prezydent plany rozwojowe Miasta na najbliższy rok, dwa?

Przede wszystkim czekamy na informacje o zasadach na jakich samorządy będą mogły ubiegać się o dofinansowanie na planowane inwestycje. Mamy naprawdę wiele pomysłów, ale musimy wiedzieć na jakie wsparcie funduszy zewnętrznych możemy liczyć, jakie warunki musimy spełnić. Najbliższe lata to z jednej strony nadzór nad trwającymi już inwestycjami, o których już wspominałem czyli Zagłębiowski Park Sportowy rośnie oraz nowe Egzotarium. To będzie obiekt, który wspólnie z ZPS-em zmieni oblicze naszego miasta. Z drugiej strony czeka nas upragniona inwestycja dotycząca nowego węzła, który powstanie w Klimontowie i połączy tę część miasta z drogą ekspresową S1. Liczymy, że niebawem rozpoczną się prace projektowe nad węzłem, a później sama budowa. Czekam też na dobudowę dwóch torów kolejowych przeznaczonych dla pociągów lokalnych. To bardzo ważna inwestycja, która będzie prowadzona przez PKP PLK, dotyczy nie tylko samych torów, ale budowy nowych przestanków kolejowych w tym na Środuli w okolicach ulicy Chemicznej. Ta inwestycja łączy się ze zmianami w komunikacji autobusowej, ponieważ w naszej ocenie to kolej w dużej mie-rze przejmie pasażerów podróżujących z Sosnowca do Katowic i Gliwic. Zmieni się też komfort pasażerów korzystających z tramwajów. Trwa budowa nowej linii do centrum Zagórza, wymienione zostaną tory wzdłuż ulicy 1 Maja, Andersa, Małachowskiego i Wojska Polskiego. Całą komunikację publiczną w najbliższych latach czeka prawdziwa rewolucja. Postawiliśmy też przed sobą ambitne zadanie zlikwidowania starych kopciuchów. Na mieszkańców czeka kilka programów z których mogą pozyskać dofinansowanie zarówno na wymianę pieca jak i ocieplenie budynku. Program Czyste Powietrze, Stop Smog czy nasze miejskie granty dają mieszkańcom możliwość pozyskania nawet 60 tysięcy złotych. To będą wyjątkowo intensywne lata, ale nikt nie narzeka na ilość pracy, bo wszyscy widzimy jakie to przynosi efekty i jak mocno zmienia się nasz Sosnowiec.

I na koniec pytanie osobiste: Jak Pan Prezydent spędza wolny czas? Jakie ma Pan pasje?
Wszyscy, którzy choć trochę mnie znają wiedzą, że najchętniej spędzam czas dopingując naszych sportowców. Ostatnio mogłem się radować z podwójnego sukcesu Czarnych Sosnowiec, które sięgnęły po mistrzostwo Polski i Puchar Polski w piłce nożnej.  Z chęcią relaksuję się także w naszych miejskich jednostkach kultury, których oferta jest przebogata. Wstrzymała nas trochę pandemia, ale odbijemy to sobie. Gdzie najchętniej spędzam wolny czas? W Sosnowcu, bo ja po prostu kocham to miasto.

Drogi rowerowe, komunikacja, piesi

Miasta są przyszłością ludzkości, to w nich już dziś mieszka większość ludności świata. Coraz częściej sosnowiczanki i sosnowiczanie wybierają rower jako środek transportu, znów popularne stają się spacery i w tym kierunku zmienia się Sosnowiec. W zaledwie kilka lat powstało w Sosnowcu blisko 50 kilometrów dróg rowerowych. Ich wyznaczenie nie polegało na wymalowaniu farbą na chodniku linii i umieszczeniu piktogramów informujących o drodze rowerowej. To nowe, piękne drogi rowerowe oraz chodniki. Od 2020 roku rowerzyści mogą już bezpiecznie dojechać z centrum Sosnowca do Dąbrowy Górniczej, wcześniej trasa połączyła nas z Będzinem, a niebawem powstanie droga łącząca ścisłe centrum miasta z Mysłowicami. Wspólnie z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią pracujemy nad velostradą, która połączy Sosnowiec z Katowicami. Stale rozbudowywany jest system Sosnowieckiego Roweru Miejskiego, który w tej chwili liczy 23 stacje. Na użytkowników czekają nie tylko standardowe rowery, ale również z fotelikami dla małych dzieci, tandemy, cargo, trójkołowe dla osób z niepełnosprawnościami, a także mniejsze rowery dla dzieci, które już potrafią jeździć na dwóch kółkach. W sumie to blisko 300 rowerów.

Piesi i rowerzyści
Zawsze budowie dróg rowerowych towarzyszy przebudowa chodników. Wszystko po to, by dać mieszkańcom realną szanse na pozostawienie samochodu przed domem. Bezpieczeństwo pieszym zapewnią wyremontowane i monitorowane przejścia podziemne. W sumie na terenie Sosnowca jest ich 18 z czego 15 zostało lub jest właśnie remontowanych. Zmiany dotyczą także przejść dla pieszych. Przy remontach i przebudowach dróg oraz chodników wykonywane są doświetlone przejścia poprawiające bezpieczeństwo i widoczność pieszych. Takie rozwiązania pojawiły się już na ul. Orlej, Ostrogórskiej i Teatralnej. Kolejne pojawią się na ul. Braci Mieroszewskich, Naftowej, Mikołajczyka, Szymanowskiego oraz kolejnym fragmencie ul. Ostrogórskiej.

Komunikacja publiczna
Pod koniec 2020 roku rozpoczęła się pierwsza od blisko 40 lat budowa zupełnie nowej linii tramwajowej w Metropolii. Linia przebiegać będzie od dotychczasowej pętli tramwajowej w Zagórzu poprzez dwupoziomowe skrzyżowanie z ul. Braci Mieroszewskich (tunelem pod jezdnią), przez nieużytki do al. Wolności, przez ul. ks. Blachnickiego i dalej wzdłuż ul. Białostockiej, al. Paderewskiego i ul. Marszałka Rydza Śmigłego do ronda im. Jana Pawła II, gdzie planowane jest zakończenie trasy pętlą tramwajową. W ramach budowy wiaduktu nad torami tramwajowymi na ul. Braci Mieroszewskich powstanie centrum przesiadkowe z przystankami tramwajowymi zlokalizowanymi pod wiaduktem i autobusowymi na wiadukcie. Połączy je klatka schodowa oraz windy. Na drugim końcu nowego odcinka przebudowane zostanie rondo, mieszcząc w środku pętlę tramwajową, a przystanki – końcowy i dwa początkowe – z torem odstawczym i punktem dyspozytorskim usytuowane zostaną w pasie dzielącym jezdnie ul. Marszałka Rydza Śmigłego. Prace warte 109 mln powinny potrwać do stycznia 2023 roku.

Jest też doskonała wiadomość dla pasażerów linii tramwajowej 24, 26 i 27. Właśnie rozpoczęły się prace przy przebudowie torów wzdłuż ulicy 1 Maja i Andersa. Wymienionych zostanie 6 kilometrów szyn oraz przebudowanych 14 peronów. Pojawią się także nowe słupy wraz z trakcją elektryczną. Tramwaje zadbają również o remonty przejazdów, zarówno tych prowadzących do indywidualnych domów, jak i osiedli. Uzupełniony też zostanie system dróg rowerowych. Inwestycja potrwa do maja 2023 roku i będzie kosztowała 24,5 mln zł. Nowe tory pojawią się również na ostatnim odcinku ulicy Małachowskiego.

Dopełnieniem zmian w transporcie szynowym jest kolej, która ma pełnić funkcję ponad lokalną. Jeszcze w tym roku powinny ruszyć roboty dotyczące dobudowy dwóch torów dla kolei regionalnej na odcinku pomiędzy Katowicami, Sosnowcem a Będzinem. Dodatkowa para torów pozwoli na zwiększenie liczby połączeń na dłuższej trasie Gliwice-Zawiercie, a także na nowe przystanki kolejowe.

Mieszkańców ucieszy pewnie fakt, że dzięki wsparciu GZM pod koniec 2021 roku zwiększy się liczba połączeń kolejowych na linii Sławków-Sosnowiec Południowy-Katowice. Dzięki współpracy z GZM ruszyły dwie pierwsze autobusowe linie metropolitalne M2 oraz M4. W ciągu kilku miesięcy na trasy wyjadą następne „emki”, a Sosnowiec zyska bezpośrednie połączenie z Tychami, Bytomiem, Piekarami Śląskimi, a strefa przemysłowa przy S1 oraz Niwka wzbogacą się o połączenie autobusowe prowadzące do ścisłego centrum Katowic. Będzie też działać połączenie z Psarami, Mierzęcicami i Ożarowicami oraz Siewierzem.

Fot. UM Sosnowiec

Przeczytaj również